top of page
GONG-BipafBandung2023-IwanGunawan-AafkeDeJong2-pictureMusaSaiq.png
'GONG'

scene uit 'GONG' BIPAF Bandung/Indonesia 2023. Foto: Musa Saiq

VIDEO

Net terug uit Bandung, Indonesië voor een remake van 'GONG' voor het BIPAF Festival 2023 aan de UPI universiteit! Andere lichaamstaal, andere lijven, maar keer op keer bewijzen dans en muziek dat zij in staat zijn culturele verschillen te overbruggen!

Speciaal voor het 'Internationales Gamelan Musikfestival in München in 2018 verkennen internationaal erkende componist Iwan Gunawan met zijn ensemble Kyai Fatahillah en choreografe Aafke de Jong het idee van "gong" - niet zozeer als een instrument, maar meer als een concept, om zo te zeggen.

In sommige Indonesische culturen worden gongs beschouwd als heilige instrumenten met een specifieke kracht. Ze produceren een magisch primair geluid en vertegenwoordigen een zoektocht naar oneindigheid. ​ In 'GONG' raken Aafke en Iwan geïntrigeerd door dit thema en gebruiken het als basis voor onderlinge cohesie tussen dansers en muzikanten. Hoe kan een gevoel van oneindigheid worden gevoeld in ons lichaam, tussen de dansers en muzikanten, performers en publiek en misschien zelfs tussen de toeschouwers?​

 

Aafke - haar leven lang gefascineerd door het werk van graficus M.C. Escher en het gamelanensemble Kyai Fatahillah van Gunawan willen het publiek een intens, hypnotiserend gevoel geven, waarbij tijd en plaats er niet toe doen.​ Processen in de samenleving, in de geschiedenis, zelfs in ons dagelijks leven, lijken zich vaak als patronen te herhalen. Net als een perpetuum mobile kan een betekenisvolle gebeurtenis, eenmaal in gang gezet, zijn effect een leven lang behouden. Denk aan de gevolgen van een aardbeving, maar ook op persoonlijk vlak kan de impact van bijvoorbeeld oorlogstrauma of misbruik voelbaar zijn in toekomstige generaties. We hebben de neiging om te leven alsof we nooit zullen sterven. Maar als een plotselinge slag op een gong kan het leven in een oogwenk veranderen. ​

GONG' is een voortzetting van het onderzoek gedaan tijdens hun Artist Residency​ in Villa Waldberta-München in 2017. ​ 

'My favorite and most unforgettable moment in dance of the entire year - maybe ever - is the last moment of the piece, with all the dancers on one disk, swaying, holding each other with gentle peace and safety and unity. It is my metaphoric wish for our world.'

- J. Diamond (composer, performer, writer/California, USA)

Composer Iwan Gunawan during rehearsal for 'GONG' at Münchner Stadtmuseum

Iwan Gunawan               

foto: Connie Forndran

Choreographer Aafke de Jong during rehearsal for 'GONG' at Münchner Stadtmuseum

Aafke de Jong

foto: Connie Forndran

VIDEO

Dit project werd mede 

gefinancierd door:

download.jpg
Ernst von Siemens Musikstiftung.png
landeshauptstadt munchen.png

'GONG' was te zien tijdens:

BIPAF Festival UPI University Bandung/ Indonesia (2023)

Bayerischer Rundfunk / München (2018)

Gasteig Theatre (Carl Orff Saale) / München (2018)

Münchner Stadtmuseum / München (2018)

Concept Iwan Gunawan and Aafke de Jong

Muziek Iwan Gunawan

Choreopgrafie Aafke de Jong

Musici en zangeres: leden van ensemble Kyai Fatahillah

Dansers München/Duitsland Federica Aventaggiato, ChiaYing Chiang, Rahmida Dewi Patmawati, Valerio Porleri & Fazle Shairmahomed

Dansers Bandung/Indonesie Galih Mahara, Hana Khoirunnisa, Restu Aulia Permana, Adira Salpya Rizal en Janice Lakeisha Eroica

Kostuums dansers en installatie Aafke de Jong

bottom of page