top of page
IN THE BEGINNING THERE WAS

 een performance met dans, live muziek, poëzie en  beeldende kunst aan de oevers van de IJssel  

Piano in de klei

​Het culturele evenement Nulpunt (2011), nodigde choreograaf Aafke de Jong, pianist/componist Michiel Braam (ArtEZ) en beeldend kunstenaar Gerrit van Middelkoop uit om samen een locatievoorstelling te creëren, geïnspireerd op de plek waar, onder een spoorbrug bij Arnhem, twee rivieren - de IJssel en de Rijn - samenkomen.

Een piano ingebed in een vloer van rivierklei (de bedoeling was eigenlijk een vleugel, maar dat bleek vanwege het vervoer te riskant) waarover de van tevoren opgenomen stem van dichter H.H. ter Balkt (inmiddels overleden) als een dreigende donderwolk hangt; dat zijn slechts een paar van de de ingrediënten van deze locatie-voorstelling, uitgevoerd aan de oevers van de rivier de IJssel.

Een nieuw perspectief

In The Beginning there Was is bedoeld als locatiespecifieke voorstelling, maar AFK werd ook gevraagd de uitvoering aan te passen aan de concertzaal van ArtEZ Conservatorium tijdens één van de Vetruvius-lezingen over 'genezende ritmes in muziek en architectuur'. Een heel andere omgeving, waar de klei uit de rivier de concertzaal in werd gebracht in plaats van andersom. Dit voegde weer een heel nieuw perspectief toe aan de essentie van de voorstelling.

'Het publiek kijkt ademloos naar de voorstelling aan de rand van de IJssel. Terwijl de dansers als bloemen uit de speciaal voor de gelegenheid aangevoerde hompen klei omhoog groeien, staat op de achtergrond beeldend kunstenaar Gerrit van Middelkoop op de sporten van een ladder gebouwtjes te maken van diezelfde klei. Wie weet wat het betekent, mag het zeggen, maar je hart gaat hier wel open.'

Recensie over 'In The Beginning There Was'

De Gelderlander – 3 oktober 2011

'Waar je ook gaat, je neemt altijd iets van je eigen geboortegrond mee'.

Geïnspireerd door de eigenschappen van het materiaal dat beschikbaar is aan de oevers van de rivier bij de spoorbrug van de stad Arnhem naar Westervoort, zoals de plasticiteit van klei, de ondoordringbaarheid van steen en de vluchtigheid van water, vertellen de kunstenaars over hoe het voelt om weg te gaan van je thuisland. Waar je ook bent of waar je ook heen gaat, je neemt altijd iets van je eigen geboortegrond mee. Ook letterlijk werd er veel grond verzet tijdens dit optreden.

VIDEO

ArtEZ Conservatorium - concertzaal

Geen groter contrast denkbaar dan de kwetsbaarheid van de lichamen van de dansers - allemaal met een andere culturele achtergrond (Vietnam, Duitsland, Polen en Israël) - en de ruwheid van de natuurlijke omgeving. De ambitieuze techniek van de spoorlijn boven de dansvloer wordt gebruikt tijdens de voorstelling en zorgt voor onverwachte momenten voor de dansers en pianist, gefixeerd in de kleigrond. 

Is het mogelijk om de tijd even stil te zetten en te beseffen dat we in feite allemaal hetzelfde zijn? Samen alleen, alleen samen.

Concept en choreografie Aafke de Jong  

Muziek Michiel Braam 

Toneelbeeld Gerrit van Middelkoop en Aafke de Jong  

Dansers Patrick Radu, Ornella Marchwichka, 

Eilit Marom & Jason Gwen  

Poëzie en voice-over H.H ter Balkt †

Kostuums Aafke de Jong en Gerrit van Middelkoop

 

Onze speciale dank aan Festival Nulpunt, ArtEZ, 

Gemeente Arnhem, Rabobank, Wijnen & Van Oostrom

en Dekker & Van de Kamp

bottom of page