top of page
GONG-BipafBandung2023-IwanGunawan-AafkeDeJong3-pictureMusaSaiq _edited_edited_edited.jpg
WAT IS AFK?
WAT IS AFK?

'My favorite and most unforgettable moment in dance of the entire year - maybe ever - is the last moment of the piece, with

all dancers on one disk, swaying, holding each other with gentle peace and safety and unity. 

It is my metaphoric wish for our world.'

Jody Diamond / componist, muzikant, schrijver (California, USA) over

GONG

foto: Musa Saiq

foto: connie forndran

​Eind 2023 werd AFK uitgenodigd door de UPI (Universitas Pendidikan Indonesia) Universiteit in Bandung, Indonesië om samen met componist Iwan Gunawan een remake te maken van hun eerdere gezamenlijke werk 'GONG' (2018). Een andere lichaamstaal, andere lijven, maar keer op keer bewijzen dans en muziek dat zij in staat zijn verschillen te overbruggen.

Speciaal voor het Internationales Gamelan Musikfestival georganiseerd door het Münchner Stadtmuseum in 2018 verkennen internationaal erkende componist Iwan Gunawan met zijn ensemble Kyai Fatahillah en Haagse dansmaker Aafke de Jong het idee van "gong" - niet zozeer als een instrument, maar juist als een concept.

In sommige Indonesische culturen worden gongs beschouwd als heilige instrumenten met een specifieke kracht. Ze produceren een magisch oergeluid en vertegenwoordigen een zoektocht naar oneindigheid. ​ In 'GONG' raken Aafke en Iwan geïntrigeerd door dit thema en gebruiken ze het als basis voor onderlinge cohesie tussen dansers en muzikanten. Hoe kan een gevoel van oneindigheid worden gevoeld in ons lichaam, tussen de dansers en muzikanten, tussen performers en publiek en misschien zelfs tussen de toeschouwers onderling?​

Compilatievideo van repetities voor 'GONG' in het Munchner Stadmuseum

De Jong - haar leven lang gefascineerd door het werk van graficus M.C. Escher - en het gamelanensemble Kyai Fatahillah van Gunawan willen het publiek een intens, haast hypnotiserend gevoel geven, waarbij tijd en plaats er niet toe doen.​ Processen in de samenleving, in de geschiedenis, zelfs in ons dagelijks leven, lijken zich vaak als patronen te herhalen. Net als een perpetuum mobile kan een betekenisvolle gebeurtenis, eenmaal in gang gezet, zijn effect een leven lang behouden. Denk aan de gevolgen van een aardbeving of oorlog. Maar ook op persoonlijk vlak kan de impact van een trauma voelbaar zijn in toekomstige generaties.

We hebben de neiging om te leven alsof we nooit zullen sterven. Maar als een plotselinge slag op een gong kan het leven in een oogwenk veranderen. ​

GONG' is een voortzetting van het onderzoek gedaan tijdens hun Artist Residency​ in Villa Waldberta-Feldafing (München) in 2017. ​ 

GONG was te zien tijdens:

- BIPAF Festival UPI University Bandung/ Indonesië (2023)

- Bayerischer Rundfunk / München (2018)

- Gasteig Theatre (Carl Orff Saale) / München (2018)

- Münchner Stadtmuseum / München (2018)

_____

Credits

Concept Iwan Gunawan en Aafke de Jong

Muziek Iwan Gunawan

Choreopgrafie Aafke de Jong

Musici en zangeres: leden van ensemble Kyai Fatahillah

Dansers München/Duitsland Federica Aventaggiato, ChiaYing Chiang, Rahmida Dewi Patmawati, Valerio Porleri & Fazle Shairmahomed

Dansers Bandung/Indonesië Galih Mahara, Hana Khoirunnisa, Restu Aulia Permana, Adira Salpya Rizal en Janice Lakeisha Eroica

Kostuums dansers en installatie Aafke de Jong

landeshauptstadt munchen.png
download.jpg
Ernst von Siemens Musikstiftung.png

Dit project werd mede gefinancierd door:

Gong

bottom of page